Tuesday 24 February 2015

Soal Jawab Lazim Mengenai GST

Di sini saya akan cuba menjawab soalan lazim yang kerap ditanya mengenai GST yang bakal dilaksanakan di Malaysia kelak.

Adakah GST Baik atau Buruk?




Cukai penggunaan seperti GST mempunyai beberapa keburukan, seperti yang ditunjukkan gambarajah di atas. Keburukan pertama ialah kuantiti barang yang diminta oleh pengguna akan berkurangan. Penggunaan (consumption) yang kurang ini mengurangkan kebajikan pengguna, mengurangkan pendapatan peniaga dan menyebabkan ekonomi mengecut.

Selain itu, ekonomi yang mempunyai cukai juga kurang efisien berbanding jika tiada cukai yang dikenakan. Kawasan segitiga berwarna hitam yang ditunjukkan di atas ialah nilai yang hilang daripada ekonomi akibat ketidakcekapan kerana cukai. Oleh itu, aktiviti memungut cukai itu sendiri akan membawa kesan buruk terhadap ekonomi.

Namun begitu, jika digunakan dengan betul, kebaikan yang didapati boleh mengatasi keburukan daripada cukai. Sebagai contoh, pendidikan adalah mahal dan hanya orang berada yang mampu menyekolahkan anak mereka. Oleh itu, orang kaya akan sentiasa kaya manakala orang miskin akan kekal miskin kerana tidak diberi pendidikan. Jika kerajaan mengenakan cukai dan menggunakan cukai itu untuk memberi pendidikan mampu milik kepada semua rakyat maka kesan cukai boleh menjadi positif.

Berbalik kepada GST yang akan dikenakan di Malaysia, sama ada ianya baik atau buruk bergantung kepada bagaimana kerajaan membelanjakan cukai yang dipungut itu. Kesan buruk daripada GST sudah pasti. Kesan baiknya pula, kita hanya akan tahu di masa hadapan.

Siapa Yang Akan Membayar GST?


Ada yang mengatakan bahawa GST perlu dikenakan kepada peniaga dan bukan pembeli. Hakikatnya beban GST akan dikongsi bersama oleh peniaga dan pembeli, tidak kiralah siapa yang secara fizikalnya membayar kepada kerajaan, seperti yang ditunjukkan di bawah.





























Kawasan segitiga berwarna hijau adalah cukai yang perlu ditanggung oleh pengguna dan kawasan berwarna oren pula adalah cukai yang perlu ditanggung oleh peniaga. Di dalam situasi di atas peniaga menanggung lebih banyak kos GST daripada pengguna. Namun begitu, dalam situasi tertentu mungkin pengguna yang akan menanggung beban GST yang lebih, seperti yang ditunjukkan di bawah.

































Oleh itu, tidak kiralah siapa yang membayarnya, pengguna dan peniaga akan sama-sama membayar kos cukai GST. Siapa yang membayar lebih bergantung kepada kuasa pasaran peniaga tersebut. Peniaga yang mempunyai kuasa monopoli boleh memindahkan kos GST kepada pengguna dengan sepenuhnya manakala peniaga yang mempunyai banyak persaingan terpaksa menyerap kebanyakan daripada kenaikan kos akibat GST.

Adakah GST Progresif atau Regresif?


Cukai progresif ialah cukai yang meningkat dengan tahap pendapatan. Maka cukai yang dibayar adalah lebih untuk orang yang lebih berkemampuan. Cukai regresif pula ialah cukai yang lebih banyak dikenakan jika anda miskin berbanding jika anda kaya.

Salah satu kritikan terbesar GST adalah ianya boleh menjadi cukai regresif. Sebagai contoh apabila seorang yang berpendapatan RM2000 berbelanja RM1000 sebulan dengan GST 6% maka ia membayar cukai sebanyak 3%. Namun begitu seseorang yang berpendapatan RM10000 berbelanja RM1000 sebulan cukainya adalah 0.6%. Ini menunjukkan bahawa untuk nilai perbelanjaan yang sama, GST adalah regresif dan ini akan membebankan rakyat berpendapatan rendah.

Namun begitu apabila dilaksanakan tidak semestinya itu yang akan berlaku. Langkah-langkah yang dibuat oleh kerajaan boleh menjadikan implementasi GST di Malaysia regresif atau progresif.

Bersama dengan GST Najib juga telah mengatakan bahawa cukai pendapatan akan dikurangkan sehingga 3% dan tahap pendapatan yang dikenakan cukai maksimum juga dinaikkan ke RM400,000. Penurunan cukai ini hanya akan dinikmati oleh golongan berpendapatan tinggi. Dengan mengenakan cukai baru kepada golongan berpendapatan rendah dan mengurangkan cukai kepada yang berpendapatan tinggi, beban cukai telah dialihkan daripada yang kaya kepada yang miskin. Ini akan menjadikan sistem cukai di Malaysia lebih regresif.

Namun begitu, kerajaan juga telah mengambil langkah untuk menjadikan GST lebih progresif. Antara langkah tersebut ialah mengecualikan barang keperluan asas daripada dikenakan GST. Ini diharapkan dapat mengurangkan bayaran cukai GST yang dikutip daripada orang miskin. Selain itu kerajaan juga akan menambah pendapatan golongan berpendapatan rendah dan meringankan beban GST melalui pindahan pendapatan seperti BR1M.

Di beberapa negara langkah-langkah ini telah berjaya menjadikan GST sebagai cukai yang progresif. Oleh itu adalah penting untuk kerajaan melakukan kajian emperikal dan mengubah polisi apabila perlu untuk memastikan GST tidak terlalu membebankan orang miskin.

Adakah Inflasi Akan Meningkat Kerana GST?


Berdasarkan apa yang berlaku di negara lain apabila mereka mula mengenakan cukai GST, kadar inflasi akan meningkat. Namun peningkatan ini adalah sementara dan akan turun kembali tahun hadapan. Bank Negara menjangka bahawa inflasi pada tahun 2015 akan berada pada kadar 4% dan akan turun kembali ke kadar normal 3% pada tahun 2016. Oleh itu, GST dijangka akan meningkatkan paras harga di Malaysia apabila ianya dilaksanakan.

Soalan seterusnya adalah berapa besarkah kenaikan paras harga yang akan berlaku? Ini bergantung kepada pelbagai faktor. Seperti yang saya terangkan diatas mengenai siapa yang membayar GST, kadar kenaikan harga tidak akan ditanggung sepenuhnya oleh pengguna. Oleh itu kadar kenaikan harga barang tertentu akan lebih rendah daripada 6% GST yang dikenakan oleh kerajaan. Oleh itu kadar kenaikan paras harga bergantung kepada kuasa pasaran yang dipunyai peniaga.

Selain itu GST yang dilaksanakan akan menggantikan SST yang sedia ada. Ini bermakna untuk barangan tertentu, kadar cukai akan menurun. Ini akan mengurangkan tekanan kepada kadar inflasi. Harga minyak mentah yang rendah bermakna sekarang adalah masa yang terbaik untuk mengenakan GST. Data bulan Januari menunjukkan bahawa kadar inflasi negara adalah lebih rendah daripada yang dijangkakan. Oleh itu kadar kenaikan inflasi kerana GST dijangka kecil.

Kesimpulannya, GST akan menaikkan paras harga barangan secara kekal. Namun ini hanya akan berlaku sekali dan magnitudnya dijangka kecil.

Mengapa Kerajaan Mengenakan GST?


Meningkatkan pendapatan kerajaan. Seperti yang kita tahu Najib mahu mengurangkan defisit perbelanjaan kerajaan kepada 0% menjelang tahun 2020. GST dijangka akan meningkatkan kutipan cukai kerajaan sebanyak RM 5.6 Billion pada tahun 2015.

Mempelbagaikan sumber pendapatan kerajaan. Harga minyak yang rendah akhir-akhir ini juga mendedahkan bahawa kerajaan Malaysia terlalu bergantung kepada pendapatan Petronas. Mempelbagaikan sumber kewangan kerajaan adalah penting untuk memastikan kesinambungan bajet negara.

Membesarkan sumber cukai yang sempit. Buat masa ini hanya 1 juta rakyat dan 75 ribu syarikat membayar cukai pendapatan. Ini agak merisaukan kerana pada tahun 2013, 55% (120 billion) daripada pendapatan kerajaan datang daripada cukai pendapatan. Ini bermakna hanya sebahagian kecil daripada rakyat Malaysia sedang membayar kos perubatan dan kos pendidikan murah yang semua rakyat sedang nikmati sekarang.

Meningkatkan daya saing negara. Cukai pendapatan syarikat Malaysia pada masa ini adalah 25%. Ini adalah jauh lebih tinggi berbanding Thailand (20%) dan Singapura (17%). GST membolehkan Malaysia menurunkan kadar cukai pendapatan dan seterusnya menarik lebih ramai pelabur.

Menutup kelemahan sistem cukai negara. Terdapat syarikat atau individu yang menyorokkan pendapatan mereka untuk lari daripada cukai. Orang yang lebih kaya akan lebih banyak berbelanja dari orang miskin maka kerajaan berharap GST akan menyebabkan sistem cukai negara menjadi lebih saksama.

No comments:

Post a Comment