Thursday 26 February 2015

Kenapa Ringgit Lebih Lemah Daripada Dolar Singapura?

Pada suatu ketika dahulu nilai Ringgit Malaysia adalah lebih tinggi daripada nilai Dolar Singapura. Namun begitu, sedikit demi sedikit Dolar Singapura naik nilainya dan pada hari ini adalah jauh lebih tinggi daripada nilai ringgit. Mengapa ini berlaku?



Untuk memahami kenapa ini berlaku kita berbalik kepada "Impossible Trinity" diatas (penjelasan mengenainya ada disini). Untuk negara seperti Singapura dan Malaysia, aliran bebas kapital adalah sangat penting untuk pembangunan maka bank pusat kedua-dua negara hanya boleh memilih sama ada mahu mengawal kadar tukaran wang asing atau kadar faedah. Bank Negara Malaysia memilih untuk mengawal inflasi melalui kadar faedah, maka ia membiarkan pasaran menentukan harga ringgit. Bank pusat Singapura, iaitu Monetary Authority of Singapore (MAS) pula memilih untuk mengawal inflasi menggunakan kadar tukaran Dolar Singapura, sekaligus membiarkan kadar faedah mereka ditentukan oleh kadar faedah negara lain, terutama sekali Amerika Syarikat.

Untuk mengawal kadar inflasi dan merangsang pembangunan ekonomi, sejak tahun 1981 MAS telah membuat keputusan untuk memastikan bahawa Dolar Singapura meningkat nilainya sedikit demi sedikit berbanding matawang lain di dunia, terutama sekali rakan dagangan utama mereka. Pada hari ini Malaysia adalah rakan dagangan terbesar bagi Singapura. Oleh itu polisi MAS adalah untuk memastikan nilai Dolar Singapura menjadi lebih besar daripada ringgit, sedikit demi sedikit.

Ini boleh dilakukan oleh Singapura kerana negara mereka tidak mempunyai sumber kekayaan semula jadi. Industri pembuatan mereka perlu mengimport bahan mentah daripada negara lain sebelum ianya diproses dan dijual semula. Oleh itu walaupun Dolar Singapura yang lebih kukuh mengurangkan pendapatan mereka, ini diimbangi oleh kos bahan mentah yang lebih rendah. Selain itu, sebagai negara maju, sebahagian besar ekonomi mereka adalah di dalam sektor servis yang hanya menggunakan modal insan sebagai input.

Kesimpulannya, mengapakah nilai dolar Singapura lebih tinggi daripada Ringgit Malaysia? Kerana itu yang MAS sengaja lakukan. Menggunakan logik yang sama, mengapa Bank Negara tidak membuat keputusan untuk menaikkan nilai Ringgit? Ini membolehkan rakyat Malaysia mengimport barang dengan lebih murah dan mampu bercuti di negara Eropah.

Ini tidak dilakukan Bank Negara kerana mengubah nilai nominal Ringgit tidak mengubah nilai sebenar yang dijana oleh ekonomi Malaysia. Sebagai contoh, jika Bank Negara menaikkan nilai ringgit sebanyak 2 kali ganda, ekonomi akan membetulkan dirinya sendiri melalui paras harga. Harga barang dan gaji juga akan turun 2 kali ganda. Jadi kebajikan rakyat akan sama seperti sebelum nilai ringgit dinaikkan. Ya, barangan import akan menjadi lebih murah tetapi pendapatan akan menjadi lebih rendah juga, selari dengan penurunan harga.



Tetapi kenapa (pada nilai sekarang) 3.62 kali berbanding dolar Amerika? Kenapa sebegitu rendah? Berdasarkan "Big Mac Index" diatas ringgit sepatutnya berada pada paras 1.59 kali dolar Amerika. Apa yang menentukan nilai nominal Ringgit? Faktor utama yang menentukan nilai nominal Ringgit Malaysia adalah nilai matawang negara lain. Ini kerana semua negara perlu bersaing untuk mengeksport barang mereka. Negara besar seperti China dan India meletakkan nilai rendah untuk matawang mereka dan negara-negara lain seperti Malaysia tiada pilihan selain mengikuti nilai tersebut. Jika Ringgit terlalu tinggi, barangan Malaysia akan kurang kompetitif dan ekonomi Malaysia akan mengecil. Hasilnya, seperti yang ditunjukkan oleh panel kanan pada "Big Mac Index" diatas, kadar tukaran wang kebanyakan negara adalah terlalu rendah berbanding Dolar Amerika.

Adalah bukan kebetulan Bank Negara membuat keputusan untuk kembali mengapungkan harga Ringgit pada masa yang sama China membuat keputusan untuk mengapungkan Yuan. Ini juga sebabnya kita selalu membaca di suratkhabar mengenai ketegangan hubungan diantara Amerika Syarikat dan China. Amerika Syarikat berpendapat bahawa China sedang menipu dengan meletakkan nilai yang terlalu rendah untuk Renminbi. Perang matawang sedang berlaku dan Malaysia tidak mempunyai pilihan selain meletakkan nilai Ringgit sejajar dengan nilai matawang asing yang lain.

Kesimpulannya, nilai matawang Singapura lebih tinggi daripada Malaysia kerana MAS sengaja menggunakan polisi sedemikian untuk membolehkan mereka mengimport dengan lebih murah. Ini membolehkan paras harga dalam Singapura kekal rendah. Nilai ringgit pula perlu sejajar dengan nilai matawang negara lain agar kita mampu bersaing di pasaran dunia.

2 comments:

  1. Salam Tuan, saya suka membaca penulisan tuan dan saya berharap tuan memberi saya keizinan untuk mengambil dan menggunakan ilmu ini untuk manfaat saya dan orang lain. Kalau boleh saya ingin tuan mencerikatan sebab dan alasan nilai matawang Jordan, Kuwait dan Oman yang lebih tinggi berbanding Pound British walaupun nilai ekonomi yang dijana mereka adalah jauh lebih rendah berbanding Malaysia. Terima Kasih Tuan.

    ReplyDelete