Saturday 28 February 2015

Mengapa Defisit Kerajaan Baik Untuk Malaysia

Secara amnya kita percaya bahawa adalah lebih baik untuk menyimpan daripada mempunyai hutang. Menggunakan logik yang sama, kita boleh membuat kesimpulan bahawa adalah lebih baik untuk kerajaan Malaysia mempunyai lebihan bajet daripada defisit. Namun begitu, kerajaan sebagai satu organisasi tidak boleh disamakan dengan syarikat ataupun individu. Ini kerana tujuan utama kerajaan ditubuhkan adalah untuk memaksimakan kebajikan rakyat. Kadang-kala, untuk kebajikan rakyat, kerajaan perlu berhutang. Di artikel ini saya akan cuba menerangkan kenapa dalam situasi Malaysia sekarang, defisit bajet kerajaan adalah lebih baik daripada lebihan bajet.




Dalam dekad sebelum Krisis Kewangan Asia (AFC) pada tahun 1997, purata pelaburan pihak swasta di Malaysia adalah 22.9% daripada GDP. Daripada tahun 2001 hingga 2011 purata pelaburan swasta hanyalah 11.8% daripada GDP. Ini bermakna syarikat-syarikat di Malaysia melabur dengan terlalu sedikit. Ini menyebabkan pengumpulan modal kapital yang lebih perlahan seperti yang ditunjukkan diatas. Pengumpulan modal kapital yang lebih perlahan ini adalah diantara sebab mengapa Malaysia membangun dengan lebih perlahan selepas AFC.

Apabila pelaburan syarikat-syarikat di Malaysia adalah lebih rendah daripada kadar penyimpanan mereka, maka mereka menjadi penyimpan bersih. Simpanan ini menyebabkan terdapat lebihan kredit di dalam ekonomi yang perlu dipinjam sama ada oleh kerajaan ataupun isirumah (household). Adalah bukan kebetulan bahawa walaupun Malaysia adalah pemberi pinjaman bersih (net lender) kepada dunia sejak AFC, hutang kerajaan dan hutang isirumah di Malaysia melonjak naik.

Jika diberi pilihan, adalah lebih baik jika kerajaan, bukan rakyat yang meminjam duit ini. Ini kerana, secara amnya kadar faedah yang dibayar oleh kerajaan adalah lebih rendah daripada yang di bayar isirumah. Dengan menyerap lebih banyak kredit yang dibekalkan oleh syarikat-syarikat, kerajaan boleh mengurangkan beban hutang isi rumah di Malaysia.

Sebagai contoh, kerajaan boleh meminjam duit dan menggunakannya untuk membina rumah mampu milik yang dijual kepada rakyat pada harga kos (berserta kos kewangan). Impak ini boleh dimaksimumkan jika rumah mampu milik ini dibina berdekatan dengan projek MRT yang sedang dibina sekarang. Kerana perbelanjaan utama isirumah adalah tempat tinggal dan pengangkutan, maka ini akan mengurangkan masalah kos hidup tinggi dan hutang isi rumah tinggi dengan serentak.

Idea asasnya ialah, jika kerajaan berhutang dan membelanjakannya kepada perkara yang memanfaatkan rakyat, ini sama seperti kerajaan membuat pinjaman bagi pihak rakyat dengan kadar faedah yang rendah. Penerima manfaat terbesar ialah orang miskin kerana orang miskin selalunya tidak mempunyai akses kepada kredit.

Namun begitu, terdapat had untuk hutang yang mampu ditanggung kerajaan. Apabila hutang kerajaan mencapai satu tahap kritikal, maka pertumbuhan ekonomi akan terjejas. Kajian emperikal mencadangkan bahawa tahap kritikal ini adalah hutang kepada GDP sebanyak 90% untuk negara maju dan 60% untuk negara membangun. Bagi Malaysia, asalkan defisit adalah lebih rendah daripada pertumbuhan ekonomi, maka hutang kerajaan tidak akan memberi kesan negatif terhadap pembangunan negara.

Pada tahun 2012 pelaburan swasta telah melonjak kepada 15.5% dan dijangka akan terus meningkat di masa hadapan. Apabila pelaburan swasta mencapai tahap yang cukup tinggi kelak, kerajaan perlu mengurangkan defisit. Jika tidak, syarikat yang ingin melabur tidak akan mendapat kredit kerana ia telah diambil oleh kerajaan (crowding out). Selain itu, akaun semasa Malaysia juga mungkin akan menjadi negatif dan menyebabkan deficit kembar (twin deficits).

Apa yang akan terjadi jika kerajaan Malaysia memutuskan untuk mempunyai lebihan bajet pada masa ini? Kerana syarikat dan kerajaan sekarang adalah peminjam bersih, maka kredit ini akan dipinjam oleh rakyat dan kadar hutang isirumah akan meningkat. Kerana kadar isirumah sekarang sudah tinggi, maka ia tidak akan dapat menyerap semua lebihan kredit ini dan ia akan keluar dari Malaysia. Ekonomi Malaysia tidak akan beroperasi pada kapasiti penuh dan pertumbuhan ekonomi akan menjadi lebih perlahan.

Kesimpulannya, bertentangan dengan pendapat popular, lebihan bajet kerajaan adalah lebih buruk daripada defisit (yang terkawal) untuk Malaysia buat masa ini.

No comments:

Post a Comment