Tuesday 8 December 2015

Mengurangkan Kos Sara Hidup Rakyat: Kawalan Harga

Akhir-akhir ini saya perasan paras harga di Malaysia telah naik. Ramai yang mendesak kerajaan untuk mengambil langkah untuk mengurangkan beban hidup rakyat. Ada banyak cara untuk kerajaan membantu rakyat dari segi kos hidup. Antaranya ialah:

1. Pemindahan Pendapatan (Subsidi dan BR1M)
2. Kawalan Harga
3. Gaji Minimum
4. Liberalisasi Pasaran
5. Bekalan oleh Kerajaan

Saya akan menulis beberapa artikel menerangkan baik dan buruk langkah-langkah diatas. Di artikel ini saya akan berbicara mengenai kawalan harga yang sering kali dilakukan ketika musim perayaan di Malaysia.


Impak kawalan harga boleh digambarkan oleh gambarajah di atas. Kesan pertama yang boleh dilihat adalah harga turun daripada harga asal kepada harga kawalan yang ditetapkan oleh kerajaan. Oleh itu, harga kawalan adalah efektif untuk menurunkan harga (dengan penguatkuasaan berkesan).

Namun begitu, harga yang lebih rendah ini menyebabkan permintaan meningkat. Pada masa yang sama, bekalan menurun kerana peniaga tidak ingin membekalkan barang tersebut pada harga yang rendah sebegini. Kesannya adalah terdapat kekurangan bekalan seperti yang ditunjukkan pada gambarajah di atas. Maka terdapat sebahagian rakyat yang tidak akan mendapat barang tersebut walaupun mereka benar-benar memerlukannya. Salah satu cara untuk mengatasi masalah bekalan tidak simetri (asymmetric distribution) ini adalah dengan mengenakan catuan. Ini adalah senario lazim pada musim perayaan di negara ini. Kerajaan melaksanakan kawalan harga dan bekalan di pasaran tidak mencukupi. Setiap individu hanya dibenarkan oleh peruncit untuk membeli barang berkenaan dalam unit yang terhad.

Jika pasaran bebas dikekalkan, peniaga akan dapat menjangka bahawa permintaan akan meningkat pada musim perayaan dan akan miningkatkan pengeluaran atau mengimport lebih banyak barang tersebut untuk memenuhi permintaan. Harga yang tinggi ini juga akan menarik lebih ramai pembekal dan dengan ini, kenaikan harga, walaupun akan berlaku adalah terkawal. Pembekal sayuran contohnya akan mengimport lebih banyak sayuran di musim perayaan kerana menjangkakan peningkatan permintaan. Ini menyebabkan kenaikan harga di musim perayaan kecil. Selain itu ia juga menarik lebih banyak pelaburan dan inovasi dan dalam jangka masa panjang masalah ketidaktentuan harga ini dapat diselesaikan.

Namun begitu dengan kawalan harga insentif untuk untuk meningkatkan bekalan hilang sama sekali. Malah, kerana margin semakin kecil maka peniaga akan mengurangkan bekalan dan memburukkan lagi keadaan. Kesan jangka panjang ialah kekurangan pelaburan untuk membekalkan barang tersebut dan ini akan mengurangkan persaingan di masa hadapan. Inilah yang berlaku dalam industri bekalan ayam di Malaysia seperti yang dilaporkan oleh MyCC. Kesannya, masalah kekurangan bekalan dan kenaikan harga ini akan menjadi lebih teruk dan berlarutan selama-lamanya.

Selain itu, sebagaimana yang kita tahu, campur tangan dalam pasaran bebas sentiasa mempunyai kos tersembunyi. Oleh kerana harga terlalu rendah, kadar pengeluaran jatuh dan faktor-faktor pengeluaran (seperti tanah, mesin-mesin dan tenaga pekerja) sama ada akan terbiar atau digunakan untuk aktiviti yang kurang produktif untuk ekonomi secara keseluruhannya. Inilah yang dipanggil "deadweight loss" oleh ahli ekonomi. Oleh itu, kawalan harga hanya akan menyebabkan kerugian "deadweight loss" tanpa kesan positif kepada ekonomi dalam jangka masa panjang.

Campur tangan terhadap pasaran bebas hanya wajar dilakukan apabila terdapat kegagalan pasaran (market failure). Kenaikan harga bukanlah kegagalan pasaran kerana ia adalah mekanisma untuk memastikan bahawa barang hanya diedarkan kepada yang benar-benar memerlukannya. Tanpa kenaikan harga, mereka yang benar-benar perlu tidak akan mendapat barang tersebut atau terpaksa membeli di pasaran gelap dengan harga yang jauh lebih tinggi.

Secara keseluruhannya, justifikasi untuk mengamalkan kawalan harga adalah lemah kerana ianya meningkatkan permintaan dan menurunkan produksi/bekalan. Penyelesaian yang lebih baik adalah polisi yang dapat meningkatkan bekalan seperti subsidi pengeluaran. Campur tangan sebelah bekalan ini akan saya kupas dengan lebih lanjut di artikel-artikel berikutnya.

No comments:

Post a Comment