Sunday 9 October 2016

Mengurangkan Kos Sara Hidup Rakyat: Gaji Minimum

Akhir-akhir ini saya perasan paras harga di Malaysia telah naik. Ramai yang mendesak kerajaan untuk mengambil langkah untuk mengurangkan beban hidup rakyat. Ada banyak cara untuk kerajaan membantu rakyat dari segi kos hidup. Antaranya ialah:

1. Pemindahan Pendapatan (Subsidi dan BR1M)
2. Kawalan Harga
3. Gaji Minimum
4. Liberalisasi Pasaran
5. Bekalan oleh Kerajaan

Saya akan menulis beberapa artikel menerangkan baik dan buruk langkah-langkah diatas. Di artikel ini saya akan berbicara mengenai topik kegemaran kebanyakan rakyat Malaysia iaitu gaji minimum.


































Gambarajah di atas ini menunjukkan apa yang akan berlaku apabila gaji minima yang lebih tinggi daripada gaji pasaran bebas dikenakan di dalam sesuatu ekonomi. Secara teorinya, mengenakan gaji minimum akan menyebabkan jumlah pekerjaan berkurang dan kadar pengangguran meningkat. Teori ekonomi sangat jelas mengenai kesan ini.

Namun begitu, bukti empirikal adalah lebih kabur kerana sesetengah kajian menunjukkan bahawa kadar pengangguran akan meningkat manakala sesetengah kajian menunjukkan kadar pengangguran akan berkurang. Kajian paling popular yang menunjukkan kesan yang berlawanan daripada teori ini adalah kajian pada tahun 1994 yang dilakukan di Amerika Syarikat oleh Card dan Krueger.

Namun begitu, perlu diingat bahawa kebanyakan implementasi gaji minimum adalah berpatutan dan tidak terlalu tinggi. Apabila gaji minimum sangat tinggi lama kelamaan kadar pengangguran akan meningkat juga. Sebagai contoh, jika gaji minimum Malaysia adalah RM10,000, banyak perniagaan akan lingkup kerana kos yang terlalu tinggi. Selain itu, harga barangan juga akan meningkat disebabkan kos yang lebih tinggi ini, menyebabkan kenaikan gaji yang diraih sia-sia kerana dimakan oleh inflasi.



Gambarajah diatas yang dikeluarkan oleh Office for National Statistics,UK menunjukkan kesan gaji minimum yang berkuatkuasa pada tahun 1997 kepada kadar gaji di UK. Gaji pekerja yang di bawah gaji minimum akan naik ke paras minimum, menyebabkan konsentrasi tinggi pada jumlah pekerja yang menerima gaji pada paras ini. Bagaimanapun, gaji minimum tiada kesan kepada pekerja di paras gaji yang lebih tinggi. Paras gaji yang lebih tinggi yang boleh dilihat di bahagian kanan gambarajah di atas adalah disebabkan oleh inflasi dan peningkatan produktiviti, bukan peningkatan gaji kepada pekerja lain di UK.


Oleh itu, gaji minimum yang berpatutan rata-rata akan memberi kesan positif kepada masyarakat yang termiskin. Gambarajah diatas menunjukkan bahawa gaji rakyat UK yang berada di tengah-tengah (median) rata-ratanya adalah 1.7 sehingga 2.1 kali lebih tinggi daripada gaji rakyat yang termiskin sebelum gaji minima dikenakan. Setelah sedekad polisi gaji minima dilaksanakan, perbezaan gaji ini rata-ratanya adalah lebih rendah daripada 1.7 kali. Ini membuktikan bahawa gaji minima menurunkan ketidaksamaan gaji di antara populasi 50% gaji terendah di UK. Hasilnya ialah kelas pertengahan yang lebih besar dan rakyat miskin yang lebih sedikit.

Kesimpulannya, gaji minimum akan memberi kesan yang sangat positif kepada rakyat yang termiskin di sesuatu negara, termasuk di Malaysia. Namun begitu, gaji minimum tidak akan memberi apa-apa kesan terus kepada kebanyakan rakyat Malaysia, yang rata-ratanya berada di kelas pertengahan. Namun begitu, gaji minimum boleh menolong kelas pertengahan Malaysia secara tidak langsung pada jangka panjang dengan menukar struktur ekonomi Malaysia.



Paras gaji adalah terikat dengan tahap produktiviti dan gambarajah di atas menunjukkan gaji rakyat Malaysia adalah berpatutan dengan output yang dihasilkan. Gaji rakyat Korea, Singapura dan Amerika Syarikat adalah lebih tinggi daripada gaji rakyat Malaysia kerana pekerja mereka adalah lebih produktif daripada pekerja Malaysia.





























Sebab mengapa produktiviti pekerja Malaysia adalah rendah adalah jelas dengan melihat gambarajah di atas. Separuh daripada pekerja di Malaysia bekerja di sektor yang memerlukan tenaga pekerja yang banyak. Namun begitu, sektor ini hanya menyumbangkan 32% daripada pendapatan negara. Hasilnya, gaji purata di sektor ini adalah lebih rendah. Sektor-sektor yang memerlukan ilmu yang tinggi dan kapital yang tinggi pula, gaji purata pekerjanya adalah jauh lebih tinggi. Ini menunjukkan bahawa struktur ekonomi sesebuah negara akan menentukan paras gaji sesebuah negara. Singapura mempunyai gaji yang tinggi kerana rata-rata rakyatnya bekerja di sektor yang memerlukan ilmu yang tinggi manakala di Korea pula, sebahagian besar rakyatnya bekerja di sektor yang memerlukan kapital yang tinggi.

Dengan adanya gaji minima, pekerjaan baru yang dicipta di masa hadapan tidak akan berada di dalam sektor yang memerlukan tenaga pekerja yang banyak kerana kosnya akan menjadi terlalu tinggi. Sebaliknya, pekerjaan-pekerjaan baru ini diharapkan akan berada di sektor yang memerlukan ilmu dan kapital yang tinggi. Ini akan menaikkan paras gaji di Malaysia kerana sektor-sektor ini akan menghasilkan pekerjaan dengan gaji yang lebih lumayan.






























Projek RAPID di Pangerang dan Tun Razak Exchange di Kuala Lumpur dibina bukan secara kebetulan, tetapi kerana industri minyak dan gas serta kewangan dan insuran menghasilkan pekerjaan dengan gaji yang paling tinggi, seperti yang ditunjukkan pada gambarajah di atas. Polisi kerajaan adalah dibuat dengan harapan ia dapat mengecilkan bulatan-bulatan ungu dan membesarkan bulatan-bulatan jingga dan hijau.

Kesimpulannya, gaji minima yang berpada-pada adalah polisi yang baik untuk Malaysia. Ini kerana, pada jangkamasa terdekat, ia dapat menaikkan pendapatan rakyat termiskin di Malaysia dan di jangka masa panjang dapat menaikkan paras gaji rakyat Malaysia secara keseluruhannya.

No comments:

Post a Comment